ClubEnsayos.com - Ensayos de Calidad, Tareas y Monografias
Buscar

VOCABULARI PLATÓ

carlota9714 de Marzo de 2015

809 Palabras (4 Páginas)190 Visitas

Página 1 de 4

VOCABULARI - PLATÓ

Bellesa = ser el màxim del que es pot ser és aspirar a la màxima bellesa, si la naturalesa no és el màxim del que pot ser, no és bella. Allò que és bo és bell , i allò que és bell és bo.

Veritat = independent de l’home.

Política = justa, equilibri = harmonia entre les tres parts de l’anima aconsegueix la justícia que és la màxima virtut. Les parts de la ciutat es separen d’acord amb la part de l’anima que els domina. El somni de plató des de petit era aconseguir una ciutat justa, l’Estat Ideal.

Influències pitagòriques

Matemàtiques = veritat objectiva. Sòcrates.

Transmigració de les ànimes = món en moviment. Sòcrates.

Immutabilitat= món de les idees, res canvia. Parmènides.

Transformació = esdevenir, món sensible, mutabilitat de les coses. Heràclit.

Teoria de les idees

Concepte: és el que està a la nostra ment, és la vessant lògica.

Idea: es troba en el món de les idees, és la vessant metafísica de la teoria de les idees. Les idees estan associades amb els conceptes generals.

Jerarquia: al món de les idees hi ha una jerarquia, i al món sensible se’n fa una rèplica, encara que no la puguem observar. Al capdamunt de la jerarquia, hi ha la idea de Bé i Bellesa, després en segon lloc hi ha l’ordre la justícia i la valentia. En el tercer nivell hi ha els conceptes matemàtics i en l’últim lloc i ha les coses naturals (éssers) i els objectes.

Món sensible: s’hi arriba amb els sentits, és la realitat.

Doxa = opinió.

Món intel•ligible: és coneix a partir de la raó, és el món de les idees.

Episteme = realitat.

Epistemologia – teoria del coneixement

Anamnesi: mitjançant la maièutica s’inicia el procés d’anamnesi, fer recordar a l’anima tot el coneixement que tenia.

Innatisme: naixem amb tot el coneixement, però hem de recordar tot el que l’anima ha oblidat al caure al cos.

Reminiscència = recordar.

Maièutica: mètode socràtic, consistia en fer recordar a l’anima mitjançant preguntes que guiaven a l’ànima cap al coneixement.

Procés de coneixement: és el procés que segueix l’ànima per recordar i arribar al món de les idees mitjançant diverses eines. La imaginació, et porta a la imatge, amb la creença arribem a veure la cosa del món sensible. Fins aquí es tracta de la contemplació de la bellesa sensible. S’engega un moviment eròtic i amb la raó discursiva arribem a conèixer la representació matemàtica de cosa que és del món intel•ligible i amb la raó intuïtiva arribem finalment a conèixer el món de les idees.

Antropologia – mite del carro alat

Dualisme: segons plató l’antropologia humana presenta dualisme, es separa en dues parts que són cos i ànima.

Cos: part de l’home que fa de presó de l’ànima segons plató.

Ànima: és l’essència de l’home i es pot dividir en tres parts que són l’auriga, el cavall blanc i el cavall negre.

Auriga: part racional de l’ànima, es troba a la part superior del cos. Els que els domina aquesta part de l’ànima són governants i han de potenciar la saviesa.

Cavall blanc: part irascible de l’ànima, es troba al pit. Els que els domina aquesta part de l’ànima són militars i han de potenciar la fortalesa.

Cavall negre: part concupiscible de l’ànima, es troba a la part inferior del cos. Els que els domina aquesta part de l’ànima són treballadors han contrarestar l’anima amb la temprança.

Estat platònic

Virtut = esforç, hem de potenciar les parts virtuoses per ser millors.

Aristocràcia: és l’estat ideal per Plató, significa el govern dels millors.

Timocràcia: degeneració

...

Descargar como (para miembros actualizados) txt (5 Kb)
Leer 3 páginas más »
Disponible sólo en Clubensayos.com