Metodes Ús de les TIC i TAC a les aules
eva31Tesis30 de Marzo de 2014
5.685 Palabras (23 Páginas)397 Visitas
Introducció
El tema d’interès en aquesta investigació socioeducativa és “Ús de les TIC i TAC a les aules”, concretament volem investigar sobre els avantatges i inconvenients que han sorgit amb la implantació del projecte EduCAT 1x1. Cal presentar aquí el projecte, no podem donar-lo per descomptat!
Alguns inconvenients són : la manca de recursos educatius i d’ infraestructures adequades al centre, la falta de formació prèvia per part de professorat en el moment d’impulsar aquest projecte a les escoles i instituts.??? Font d’aquestes evidències?
Per altra banda, també hi ha avantatges com són: la facilitat de recursos alhora dels aprenentatges.
En aquest treball fem una recerca del valor de les TIC i les TAC , i ho fem amb un enfocament general a nivell de la comunitat educativa catalana, la impulsora d’aquest projecte i en un àmbit més concret, a l’Institut Antoni Pous i Argila de Manlleu. Ok, justificar més la tria...
Hem escollit un centre que a dia d’avui segueix aquest projecte, un centre on la majoria d’alumnes funciona amb notebooks, pissarres digitals i pocs llibres de paper. Fem una ullada a les problemàtiques que han anat sorgit al llarg de l’evolució d’aquest projecte. Una de les principals ha estat la manca de finançament per part de les administracions públiques, ja que no han facilitat els recursos necessaris per poder aplicar de manera efectiva l’esmentat projecte als centres educatius. La falta de finançament ha obligat a l’Ensenyament a redefinir el projecte i a optimitzar alguns recursos, tal com; no s’ha pogut dotar d’un ordinador per tots els alumnes i alguns centres han hagut de compaginar llibres de text i ordinadors. L’actual crisis econòmica i les constants retallades que ha patit l’àmbit educatiu, ha fet que molts centres que havien portat a terme aquest projecte s’han vist obligats a adandonar o emprar altres metodologies per l’aprenentatge.
Malgrat això també fem un esment positiu de les virtuds que té aquest projecte, ja que a l’Institut Antoni Pous n’estan contents i en parlen positivament.
Justificació
Tenint en compte les problemàtiques descrites anteriorment???, ens crea la necessitat de fer una investigació per tal saber si aquestes han pogut ser resoltes o contràriament continuen essent un obstacle que impedeix implantar amb eficiència aquest recurs als centres educatius. Confús, perquè sembla que estigueu plantejant un projecte més d’avaluació d’una acció educativa que pròpiament de recerca...
Creiem que després de quatre anys d’aplicació, saber quina és l’opinió dels principals protagonistes, la comunitat educativa; alumnes, professors i famílies.
Respecte als inconvenients que han sorgit amb l’aplicació del programa però també sobre els avantatges que ha proporcionat aquest recurs en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
Hem emprat una investigació amb una metodologia empírica amb dades quantitatives i amb la voluntat d’ésser curoses i objectives amb el tema.
Malgrat aquest incís, també hi ha hagut la intenció de plasmar una investigació interpretativa o comprensiva, i hem fet unes entrevistes a tota la comunitat educativa del tipus qualitatiu, amb la intenció de valorar el què ha suposat iniciar aquesta nova metodologia en l’aprenentatge de la nova societat d’educands.
Finalment, proporcionem dades on es pot interpretar una investigació crítica on es recull informació dels extrems oposats que ens permet observar globalment la iniciativa d’una nova metodologia en l’aprenentatge.
Feu un resum del contingut de la PAC quan es tractava de justificar la rellevància, la importància, de la temàtica plantejada...
Preguntes de la recerca
Com hem dit anteriorment, hi ha tres metodologies emprades dins d’aquesta investigació i les diferenciem segons Soltis (1984) metodologia empírica, interpretativa o comprensiva i normativo-crítica.
La investigació vol donar respostes empíriques, sols transmetre el què les dades ens indiquen.
Més endavant, interpretem les preguntes de manera qualitativa, observant l’evolució d’aquesta metodologia a nivell de qualitat i millora per assolir els continguts que es pretenia.
Tanmateix amb aquesta investigació es vol fer un anàlisi a l’actualitat i els problemes que hi ha hagut i si tots els centres segueixen immersos en el projecte o d’altra banda, n’hi ha que han decidit abandonar i les causes i raons que esmenten.
Algunes de les preguntes plantejades per formular un anàlisi d’aquesta problemàtica són:
- Quina és la evolució que han adquirit les TIC a l’aula des del moment que es van implantar el programa (l’any 2009) ?
- Quins canvis han hagut en l’adquisició d’aprenentatges i continguts amb aquesta nova metodologia? Fins a quin punt aquest programa facilita la vida a la comunitat educativa?
- Tenen els instituts els recursos educatius pertinents i les infraestructures adequades per portar a terme aquest projecte?
- Les problemàtiques que han sorgit amb la implantació del projecte Educat 1X1 han impedit la eficàcia d’aquest recurs i/o la seva continuïtat ?.
Ok, però el plantejament inicial és un estudi de cas (un institut), com el vinculeu amb aquest plantejament d’interrogants més generals?
-Ull amb les preguntes que es responen només amb sí o no, millor no avançar les “respostes”
Objectius de la recerca
Objectiu principal:
Avaluar i analitzar tota la informació que ens permeti demostrar l’impacta de les TIC i TAC des dels punts de vista de professors, pares i alumnes, per tal d’analitzar els avantatges i punts febles en l’execució i l’evolució d’aquest projecte.
Objectius específics:
• Identificar les necessitat formatives del professorat que han participat en aquest projecte.
• Valorar si les “retallades” que ha sofert Educació ha produït algun canvi en l’evolució d’aquest projecte.
• Mostrar els recursos que inicialment es proporcionen i la seva trajectòria.
• Mostrar quines avantatges i/o inconvenients ha sofert la comunitat educativa: els alumnes, els professors i les famílies.
• Plasmar els resultats de la investigació amb dades objectives.??
• Analitzar mitjançant preguntes qualitatives?? quina és la satisfacció de la comunitat educativa.
Breu marc teòric
Tal com hem mencionat anteriorment, aquesta investigació és feta des de tres perspectives metodològiques.
Degut a tota la informació que hem cercat podem fer una anàlisi que ens permet ser objectius, comprensius si valorem el moment en què s’esdevenen els fets i crítics amb l’entorn i la societat educativa.
Dins la investigació qualitativa ens ha permès endinsar-nos en un entorn educatiu i concretament a l’Institut Antoni Pous i Argila de Manlleu, on hem pogut ser actius en la investigació.
Al mateix temps, la informació d’aquest tema ens ha sét, per part de tota la comunitat educativa, de gran ajuda per dur a terme aquesta investigació. En aquest punt, podríem fer una paral•lelisme amb les corrents humanisticointerpretatives Erickson ( 1986) , ?? com es vincula amb ús de TIC i TAC? Massa ampli...on la investigació s’ha encaminat cap a les accions humanes i hem pogut observar les persones que estan immerses en aquest projecte i com aquest el perceben.
Presentació projecte Educat 1X1
Durant el curs acadèmic 2009-2010 es va posar en marxa a Catalunya el projecte EduCAT 1x1, de la Generalitat de Catalunya, està cofinançat pel Ministeri d’Educació dins el projecte 2.0. Segons la Llei d’educació 12/2009, del 10 de juliol. DOGC NÚM. 5422 – en l’article 52.2, “ els currículums de l’educació bàsica s’han d’orientar a l’adquisició de les competències bàsiques, que han de contribuir al desenvolupament personal dels alumnes i a la pràctica de la ciutadania activa, i han d’incorporar de manera generalitzada les tecnologies de la informació i la comunicació en els processos d’aprenentatge.”
Aquest projecte té els següents recursos materials;
- Proporcionar a l’alumnat notebooks com a eina de treball personal.
- Substituir progressivament els llibres de text de paper a llibres digitals.
- Dotar als centres de pissarres digitals i xarxes Wi-Fi.
Per assolir aquest domini de les TAC, el centre Antoni Pous i Argila de Manlleu va fer un pla de formació, amb una durada de quatre anys i amb la finalitat d’introduir les noves eines per fer front a les noves tendències educatives de futur. La formació es realitza en una modalitat semipresencial. Focalitzem doncs, la investigació a la ESO on es poden valorar de manera quantitativa i qualitativa l’impacta d’aquest projecte.
Antecedents històrics sobre la problemàtica
Per descriure les problemàtiques que han anat sorgint en aquest projecte Educat 1X1 comptem a un estudi que han realitzat la entitat “Espiral Educació i Tecnologia “ l’any 2011. Aquesta entitat està integrada per professors de tots els àmbits i etapes educatives amb interès en les tecnologies de la informació en l'educació. L’estudi analitza les problemàtiques del projecte a partir de les veus de més de 1500 docents que s’han vist afectats per implantació de Educat 1X1 a Catalunya.ok
A
...